Które orzechy są najzdrowsze ? | Orzeszkowelove.pl
Wysyłka w ciągu 2 dni roboczych Bezpieczne płatności Darmowa dostawa powyżej 139 zł

Które orzechy są najzdrowsze ?

peanut

Pyszne i chrupiące, idealne jako przekąska, składniki dań słodkich i wytrawnych – orzechy są doskonałe! To bogactwo składników odżywczych, ważnych dla naszej diety i zdrowia. Istnieją różne rodzaje orzechów, każdy z nich ma inną zawartość składników odżywczych i oczywiście inny smak. Dlatego warto wiedzieć jakie powinniśmy jeść i jakie orzechy są najzdrowsze dla naszego zdrowia.

Najzdrowsze orzechy

Co prawda mają dużo tłuszczu i kalorii, ale są to korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe, zmniejszające ryzyko chorób serca. Pamiętając o ich kaloryczności i wpisując je do diety nie jako dodatkową przekąskę ale stały jej składnik możemy wiele zyskać dbając w ten sposób o nasze zdrowie.

Migdały

Czyli nasiona migdałowca to najszlachetniejsze z orzechów. Sprzedawane w różnych formach wykorzystywane są głównie w cukiernictwie. Po zmieleniu miesza się je z cukrem pudrem i białkiem, otrzymując marcepan. Są doskonałym dodatkiem do deserów, głównym składnikiem słodkich posypek lub dodatkiem do porannego musli lub owsianki.

W grupie wszystkich orzechów są najzdrowsze. Migdały są wyjątkowo bogate w składniki odżywcze, w ponad 20% składają się z białka. Są bogatym źródłem magnezu i fosforu. Warto też po nie sięgać ze względu na najwyższą wśród orzechów zawartość witaminy B2 i E. Witamina E niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania skóry oraz opóźnia procesy starzenia. Migdały wyróżniają się też najniższą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki dużej zawartości białka migdały są jednym z najlepszych orzechów do domowego wyrobu mleka roślinnego, które może być zdrowym zamiennikiem produktów odzwierzęcych.

Orzechy nerkowca

Pochodzące z Brazylii są uznawane za najdelikatniejsze ze wszystkich orzechów. Orzechy nerkowca zawierają dużo białka (18%), magnezu, fosforu, cynku i żelaza. Najsmaczniejsze orzechy świata jada się przeważnie bez żadnego przetwarzania, jako przekąskę lub dodatek do ciast, sałatek i deserów. Są lekko słodkawe w smaku, a zawartość tłuszczu sprawia że doskonale nadają się do robinia z nich orzechowych past i mleka roślinnego. Orzechy zmiksowane z niewielką ilością wody po dodaniu odpowiednich bakterii probiotycznych mogą stać się pysznym “serkiem” lub “śmietaną” dla wegetarian.

Orzechy nerkowca prażone

Orzechy włoskie

Jako bogate źródło białka tak jak migdały i nerkowce są ważnym składnikiem diety wegetariańskiej. Warto pamiętać że już 3 orzechy włoskie pokrywają dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3. Są też bogatym źródłem witaminy B6. Wysoka zawartość kwasu foliowego i pozostałe składniki odżywcze sprawiają, że orzechy włoskie polecane są kobietom w ciąży.

Orzechy laskowe

Również orzechy laskowe zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, w większości jednonienasyconych, ale są również źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Udowodniono, że kwasy tłuszczowe jednonienasycone obniżają poziom “złego” cholesterolu, a podnoszą frakcję HDL – spożywanie orzechów laskowych i wytłaczanego z nich oleju jest więc zalecane w profilaktyce miażdżycy. Orzechy te są również dobrym źródłem witaminy E i kwasu foliowego.

Pistacje

Pistacje zamknięte w swojej twardej skorupce skrywają w sobie dużo białka (20%), są wyjątkowo bogate w beta-karoten, witaminę B6 i witaminę B1. Najzdrowsze są trudno dostępne w sklepach pistacje nieprażone – prażenie zmniejsza zawartość antyoksydantów w pistacjach. Smaczne i wyjątkowo wybarwione pistacje powinny być stałym elementem w naszej diecie.

pistacje duże

Orzeszki ziemne

Co ciekawe botanicznie należą do tej samej grupy roślin strączkowych takie jak groch, fasola czy soja. Dlatego orzeszki ziemne te mają najwięcej białka ze wszystkich wcześniej omawianych produktów. Wyróżniają się rekordową zawartością witaminy B3. Orzeszki ziemne są też bogate w witaminę E i kwas foliowy, jednak nie są polecane kobietom w ciąży, ponieważ często wywołują reakcje alergiczne. Lepiej unikać orzeszków ziemnych prażonych i solonych, a kupować naturalne w łupinach. Wytłoczony z nich olej świetnie nadaje się do smażenia, a masło orzechowe jest przysmakiem dzieci.

orzechy ziemne prażone solone

Orzechy pekan

Ich miąższ ma kształt podobny do orzecha włoskiego, są jednak słodsze, bardziej delikatne i maślane w smaku. Zawierają wyjątkowo dużo tłuszczu (72%) – przez co są bardzo kaloryczne – a mało białka (9%). Tak jak orzechy laskowe orzechy pekan mają dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, ale też sporo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Są bogatym źródłem cynku, stosuje się je podobnie jak orzechy włoskie, ale należy zwrócić szczególną uwagę na ich kaloryczność i zawartość tłuszczu.

Orzechy makadamia

Ich ojczyzną jest Australia. Są okrągłe, białe, podobne do orzechów laskowych. Tak jak pekany orzechy makadamia są bardzo tłuste i kaloryczne. To prawdziwe bomby kaloryczne. Mają wyjątkowo dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i dzięki swoim składnikom orzechy makadamia obniżają ryzyko zakrzepicy i choroby wieńcowej. Mają delikatny, lekko maślany smak. Stanowią smaczną przekąskę niestety kaloryczność tych orzechów sprawia że można je jeść w ograniczonych ilościach ponieważ 100 g orzechów makadamia to, aż  718 kcal.

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie są jednym z najbogatszych roślinnych źródeł selenu. Składnika, który przez właściwości antyoksydacyjne pełni ważną rolę w zapobieganiu nowotworom. Do zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na selen wystarczy jeden orzech brazylijski! Najczęściej jada się je na surowo.

Bogactwo witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych – które orzechy są najzdrowsze ?

Orzechy mają wiele właściwości korzystnych dla zdrowia. Wysoka zawartość witamin z grupy B i witaminy E korzystnie wpływa na pracę mózgu i kondycję skóry. Ze względu na dużą ilość białka są bardzo ważnym elementem w diecie wegetarian.  Orzechy dostarczają cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, błonnika, witaminy E, witamin z grupy B oraz składników mineralnych (fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas, cynk, sód). Jedzenie orzechów wzmacnia układ nerwowy i krążenia, wpływa korzystnie na pracę mózgu, zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, zawału serca, udaru mózgu i niektórych nowotworów. jako bogate źródło witamin, minerałów, białka i dobrze przyswajalnych tłuszczów powinny znajdować się na stałe w naszej diecie. Ich pro zdrowotne właściwości powinny przekonać wszystkich do skorzystania z tego bogactwa błonnika, tłuszczów, kwasu foliowego i omega 3 jakie zamknięte są w tak niepozornych produktach jak orzechy.

Teraz już wiemy, które orzechy są najzdrowsze

Oczywiście musimy pamiętać, aby jeść jak najwięcej nie przetworzonych i nie prażonych orzechów ponieważ to one mają w sobie najwięcej właściwości odżywczych. Ich wartości w orzechach gwałtownie się obniżają przy ich obróbce termicznej. Dodając orzechy do naszej diety pamiętajmy że niektóre z nich są bardzo bogatym źródłem tłuszczu, a wszystkie z nich są zdrowe ale bardzo kaloryczne.

Zobacz dlaczego warto jeść orzechy ?

Zostaw komentarz

Kategorie